Ministrul Economiei, Virgil Popescu, a declarat pentru Digi24 că Dacia ar putea relua producția în a doua jumătate a lunii aprilie. Ministrul a avut mai multe discuții cu reprezentanți ai industriei auto din România, iar cei de la Dacia pregătesc un scenariu de reluare a producției cu protejarea sănătății oamenilor.
„După întâlnirea de ieri am avut o videoconferință cu mai multe industrii, și cu cei de la Dacia, direct de la fabrică. Acolo sunt 16.000 de angajați. Ei pregătesc un scenariu de reluare a producției astfel încât să protejeze sănătatea oamenilor, se gândesc la un flux de lucru pentru a respecta distanța angajaților, aducerea la lucru, să aibă măști de protecție, biocide, astfel încât lucrul la Dacia să se desfășoare în siguranță.
Oamenii aceștia gândesc să dea drumul la producție, Dacia este un brand național, este esențial ca acolo să înceapă producția, sunt optimist că în a doua parte a lunii aprilie la Dacia începe producția”, a mai declarat Virgil Popescu.
Problema reluării producției este însă ceva mai complicată decât asigurarea condițiilor de siguranță pentru muncitorii care lucrează la Dacia. Producerea unui automobil este o operație complexă, iar fabricile de mașini depind de furnizori din industria orizontală pentru a-și putea desfășura corespunzător activitatea. Pentru ca producția la Dacia să fie reluată trebuie nu doar ca furnizorii să lucreze cât de cât normal, ci și ca lanțul de vânzare să opereze corespunzător.
Asta presupune, în primul rând, ca oamenii să fie dispuși să cumpere o mașină în aceste condiții de incertitudine economică. Mulți care ar fi cumpărat o mașină nouă ar fi făcut-o cu un credit pe mulți ani, de regulă cinci sau chiar șase. Pe lângă disponibilitatea oamenilor de a face un credit în această perioadă, mai trebuie ca și băncile să poată asigura finanțarea necesară. În cazul multor oameni cu contract de muncă reziliat sau suspendat, accesarea unui credit este, practic, imposibilă.